Fotos

Billeder er et effektivt kommunikationsredskab og kan hjælpe med at skabe det udtryk, som bedst løser kommunikationsbehovet.

Billeder er en vigtig del af KK’s visuelle kommunikation, da de kan forstærke budskaber ved at underbygge en stemning og følelse. Her er et par gode råd til brug af fotos og illustrationer: 

  • Brug fotos og illustrationer med få elementer. Det giver plads til eftertanke og understreger dit budskab.
  • Skab bevægelser i dine fotos og illustrationer, der er lette at følge for øjet. Det fastholder nysgerrigheden hos modtageren.
  • Brug hellere ét stort foto end mange små.
  • Brug felter med rolige baggrunde i de tilfælde hvor der skal tekst på. For eksempel på en forside.

Det er en fordel at fotografere samme motiv fra flere vinkler og med forskellige brændvidder. Det giver bedre muligheder for spændende layout.

Forskønnelse af billeder

Borgerrepræsentationen har pr. 9. maj 2019 besluttet, at forskønnede retouchering af mennesker ikke må anvendes i Københavns Kommunes kommunikation. Beslutningen er taget for at modvirke usunde og urealistiske kropsidealer. Såfremt der alligevel vælges at udføre forskønnende retouchering, mærkes billedet (se nedenfor).

Retouchering vedrører alene den tekniske billedbehandling, efter fotoet er taget. Retouchering forholder sig således ikke til modellens brug af makeup til fx reduktion af skygger under øjnene, brug af lyssætning, lysfald, filtre ved optagelsen af billedet og tilsvarende redskaber til at forskønne modellen.

Med forskønnende retouchering omfattet af mærkningskravet sigtes mod den retouchering, der fjerner eller fremhæver fx ældningstegn, eller betragtes som afgørende for opfattelsen af kropsidealerne. Eksempler på dette kan være fjernelse af rynker, ændring af kæber, kindben, højde, muskelmasse og fylde på læber og krop.

Retouchering af krop eller ansigt, der ikke er omfattet af mærkningskravet, er fx tilføjelse af glimt i øjet samt fjernelse af en bums, en rift, røde øjne, genskin eller skygger på huden fra sol- eller projektørlys.

I tvivlstilfælde vil det være afgørende, om retoucheringen vurderes at medvirke til at fremme usunde og urealistiske kropsidealer, som beror på et skøn.

Ved fremsendelse af fotomateriale fra tredjepart påhviler det medarbejder i kommunen at gøre opmærksom på principperne, men ikke at udføre kontrol. Ved brug af stockbilleder beror det på en vurdering, om billederne er forskønnede. Vurderes billederne at være forskønnede, skal de mærkes. Alternativt tages egne billeder.

Mærkningen i praksis

Der indskrives på billedet, at billedet er forskønnet. Dette gøres som nedenfor, evt. i forbindelse med kreditering af fotografen.

  • Personerne på dette billede er blevet forskønnet.
  • The persons on this picture have been beautified.

Fotobank

KK har en fotobank, som kan benyttes af Økonomiforvaltningen, Kultur- og Fritidsforvaltningen samt Teknik- og Miljøforvaltningen. Denne forvaltes af Kultur- og Fritidsforvaltningen, og du kan som medarbejder i en af disse forvaltninger få adgang til billedbanken.

KK-medarbejdere har også adgang til fotobanken Colourbox med fotos og illustrationer. Se hvordan på intra, hvor du også kan finde mere information om både foto og video i KK.

KK Design benytter ofte fotografer til større projekter og gør desuden brug af gratis fotos fra sitet Unsplash (https://unsplash.com) samt Visit Copenhagen fotobank på Crowdriff (https://platform.crowdriff.com/m/visitcopenhagen).