Egen identitet

Københavnermærket og KBH skriften er fælles for alle KK-afsendere; centrale såvel som lokale. Der er dog rig mulighed for at skabe en egen identitet med et unikt særpræg.

Selv uden et eget logo er der rig mulighed for, som KK-afsender, at have en egen identitet og derved et unikt og genkendeligt visuelt. Ved benyttelse af KKs visuelle identitets meget brede rammer for udvikling af egen identitet, gennem benyttelse af grundelementer som farver, grafiske elementer, billedestil, illustrationer og layoutprincipper. Man kan med andre ord godt opnå særpræg og samtidig fremstå som en del af Københavns Kommune. Skrifttypen og Københavnermærket er det, der binder os sammen; andre identitetselementer har man frit råderum over.

Navn

Sat i KKs skrifttype KBH får navnet på en enhed, kampagne eller event synlighed og karakter.

Så længe man holder sig til én af KBH skriftens 14 varianter (incl. kursiv/italic), kan man skrive sit navn som man vil:

  • Med små bogstaver (minuskler) og stort begyndelsesbogstav (versal): Navn Navnesen
  • Som ovenstående uden mellemrum mellem evt. flere navne: NavnNavnesen
  • Med udelukkende små bogstaver (minuskler): navn navnesen
  • Med udelukkende store bogstaver (versaler): NAVN NAVNESEN

For at skabe kontinuitet i sin kommunikation er det dog vigtigt at man vælger én måde at gøre det på. Samme skrivemåde skal anvendes, når navnet fremstår som ren tekst i fx. et Word-dokument.

Derudover kan navnet:

  • Optræde venstrestillet, centreret eller højrestillet.
  • Sættes én eller flere linjer, med eller uden bindestreg.
  • Gengives i farver – dog kun én ad gangen.

Navnet må ikke yderligere behandles eller tillægges grafisk særpræg.

Egne logoer og mærker

Efter Borgerrepræsentationens vedtagelse af designet i september 2018 har det ikke været tilladt at udvikle nye logoer og/eller bomærker til hverken centrale eller lokale enheder i KK.

For logoer og/eller bomærker til egne enheder, som er udviklet før september 2018, gælder følgende:

  • de må bruges, når KK er hovedafsender — og kun sammen med Københavnermærket og skriften KBH
  • de må kun bruges i den eksisterende form — ikke ændres eller opdateres
  • de skal fremstå mindre end Københavnermærket

Eget særpræg

Som nævnt er der rig mulighed for, som KK-afsender, at have en egen identitet og derved et unikt og genkendeligt visuelt udtryk. Herunder finder du eksempler, som alle lever op til designguidens få regler.